AHLANWASAHLAN

Monday 14 July 2014

Tip Cara Belajar Yang Berkesan mengikut VARK

Saya nak kongsikan sesuatu,..Kalau nak tahu selama ini saya belajar dengan cara yang salah.Ekh bukan cara yang salah,Tetapi cara belajar yang kurang berkesan,Tetapi setelah saya mengikuti ujian VARK ni ,saya dah tahu cara belajar saya yang  berkesan.Alhamdulillah..Ini semua berkat saya jumpa kaunselor..

Sebelum ini saya belajar dengan membaca buku diatas meja memanjang..tetepi sepatutnya itu bukan cara saya yang paling berkesan.Saya jenis orang yang belajar melalui praktikal dan tidak perlu membaca dan duduk di atas meja lama-lama...Selepas saya ikut ujian VARK ini,baru saya sedar,cara belajar saya ikut diri saya salah..Patutlah saya tengok orang lain tidak belajar banyak lebih dari saya tetapi dah dapat result yang bagus dan lebih hebat dari saya semasa sekolah dahulu.Bila Saya masuk Universiti Baru saya tahu cara saya belajar yang berkesan...saya juga rasa rugi baru tahu sekarang..tetapi Alhamdulillah saya dapat tahu juga bagaimana cara saya hendak belajar nanti dan saya akan gunakan sehingga akhir hayat saya...

Ok ..kalau nak tahu boleh juga ikut ujian ini dari internet...
Buka Link ini.. :  http://www.vark-learn.com/english/page.asp?p=questionnaire

Ok...mesti keluar gambar di bawah...
         STEP 1)
                                          kemudian boleh tukar bahasa,Jika tak nak menggunakan 
                                         bahasa english untuk jawab soalan.

            STEP 2)Dah jawab soalan klik bahagian OK...


          STEP 3) Itulah keputusan Cara Anda belajar yang paling sesuai ...Yang Paling tinngi markahnya        itulah yang paling sesuai...


Kemudian Jika anda Tinggi bahagian visual itu anda boleh klik visual yang kat bawah...Sama juga yang lain itu panduan cara anda belajar dengan lebih berkesan...

SELAMAT MENCUBA
 Jika Ada Pertanyaan boleh komen di bahagian bawah...

SEMOGA BERMANFAAT (^-^)

1 comment:

  1. Salam Ramadhan, .blogwalking time smbil follw blog rkn bloggr yg tdk smpt sy follow :) ..

    http://ssurianahyana.blogspot.com/

    follower ke-15 kat sini ^_^

    ReplyDelete